Neem contact op met sound education

Heb je een vraag? Stel hem hier, je krijgt snel antwoord.

 

312 Ibisdreef
Utrecht, UT, 3564 RM
Netherlands

030-262 5395

Sound Education: les van meer dan 50 audio specialisten waaronder platinum producers en hit mixing engineers. Verder uniek door zijn integratie van persoonlijke ontwikkeling in het lesprogramma zodat er ook echt resultaten komen (zie onze referentie sectie met oud studenten).

Cursus Geluidstechnicus.jpg

Opleiding Geluidstechnicus Checklist 2023

Er zijn diverse instituten die opleiden tot Geluidstechnicus. Maar hoe weet je van tevoren of je op het goede adres bent? Vandaar deze checklist.

cursus / OPLEIDING geluidstechniCUS checklist 2023

Maak aan de hand van onze checklist een eerlijke vergelijking tussen de diverse Geluidstechnicus / Studiotechnicus opleidingen in Nederland en België. De keuze van jouw opleiding zal zonder meer een “make it or break it” blijken te zijn voor jouw muzikale toekomst. Er bestaan waardevolle opleidingen waarbij grote aantallen studenten nu hun brood verdienen in de geluidstechniek. En er bestaan opleidingen waarbij niet of nauwelijks ooit een student echt aan het werk is geraakt..

Het eerste wat je zou kunnen doen is een referentie sectie van oud studenten op de website van de betreffende opleiding opzoeken. Iedere opleiding die trots is op de resultaten die hun studenten boeken heeft zo’n sectie. En dan gaat het hierbij niet om mensen die de opleiding leuk, gezellig of goed vonden, maar om concrete resultaten: dus wie (naam student) doet nu wat (waar verdient deze zijn/haar brood mee). Geen acht slaan op dit aspect (“dat zal toch wel goed zitten gezien het bedrag van mijn investering”) is de meest gemaakte, meest desastreuze fout voor je muzikale toekomst. In de praktijk neemt men helaas meestal de beslissing om in te tekenen bij een bepaalde opleiding op basis van “het goede gevoel” na een “goed gesprek” met de sympathieke eigenaar van de opleiding - dit zonder nauwelijks concrete informatie over de opleiding te hebben ingewonnen.

GELUIDSTECHNIEK OPLEIDINGEN VERGELIJKEN

TIP 1: FULLTIME OF PARTTIME OPLEIDING?

Als je de keuze hebt, heeft het over het algemeen de voorkeur een fulltime opleiding te volgen. Indien je in de gelegenheid bent een fulltime opleiding te volgen, kun je terecht bij een Conservatorium, HKU of ROC: deze duren drie of vier jaar. Let op dat deze opleidingen toelatingsexamens hebben die meestal al rond maart plaatsvinden.
Als je geen fulltime opleiding kunt volgen, bijvoorbeeld vanwege een baan of andere omstandigheden, bestaan er gelukkig ook goede parttime alternatieven. Dit heet “kort beroepsonderwijs” en de diverse aanbieders op dit gebied staan geregistreerd in het CRKBO register. De resultaten die dit soort opleidingen boeken voor hun studenten kunnen echter op dramatische wijze uiteenlopen, vandaar deze checklist.

TIP 2: VRAAG HET AAN EEN PROFESSIONAL UIT HET VAK

Heb jij een professional uit het vak in jouw kennissenkring (geluidstechnicus, studio eigenaar, mastering engineer, etc)? Laat hem of haar dan kijken naar de websites van opleidingen die jij op het oog hebt. Zij zijn veel beter in staat dan jijzelf om direct het koren van het kaf te scheiden en prikken moeiteloos door de wollige marketing praat heen. Bekwame marketing geeft jou een goed gevoel over het product, echter zonder enige concrete informatie over het product te geven. Zo kan een instituut een mooie website laten bouwen en een goede copywriter inhuren voor de teksten en dit zal de bezoeker een “goed gevoel” geven over de opleiding. Echter, dit alles zegt compleet niets over de ervaring van de opleiding zelf, hiervoor dien je te kijken naar concrete informatie, bijvoorbeeld:

TIP 3: HOE IS HET OUD STUDENTEN VAN EEN OPLEIDING VERGAAN?

Als je jouw brood wilt gaan verdienen als geluidstechnicus, is dit het nr. 1 ding om op te letten. Als de opleiding trots is op de resultaten die hun studenten boeken, heeft de website een referentie sectie (of “alumni” als de opleiding chique wil klinken) van oud studenten. Dit is tenslotte ook een mooie en legitieme reclame voor het betreffende instituut. Je zoekt hierbij vooral weer naar concrete informatie: wie zijn die studenten dan (naam) en waar werken ze of wat doen ze dan nu? Wat resultaten betreft, verschillen met name de diverse parttime audio opleidingen als dag- en nacht. LET OP een referentie sectie draait om resultaten die er geboekt zijn, niet om reviews van mensen die de opleiding goed, leuk of gezellig vonden. Dat laatste is natuurlijk ook fijn, maar van veel minder belang voor jouw toekomst dan de resultaten die studenten van een bepaalde opleiding boeken - want dit aspect laat het beste zien wat een opleiding in de praktijk werkelijk waard is.

TIP 4: KUN JE GOED NETWERKEN BIJ DE OPLEIDING IN KWESTIE?

Netwerken is meer dan een fles frisdrank op tafel zetten en de studenten met elkaar laten praten onder leiding van een docent.. Een opleiding waar je goed kunt netwerken is een opleiding die connecties heeft met vele tientallen commerciële studio’s en bedrijven, plus tientallen professionals uit het vak heeft als docenten waar je mee in contact kunt treden. Een opleiding waarbij je nauwelijks serieus kunt netwerken is een “gesloten” systeem: hiermee bedoel ik een instituut waar de hele opleiding “in house” plaats vind. Dus hier vinden alle praktijklessen plaats in de studio van de opleiding zelf en er is slechts een handjevol vaste docenten werkzaam - in dat geval zijn je netwerkmogelijkheden logischerwijze klein. Als zo’n opleiding het tegendeel beweerd, luister naar je gezonde verstand en niet naar mensen die belangen hebben bij jouw beslissing.

TIP 5: WAT VOOR VORM HEBBEN DE PRAKTIJKLESSEN?

Hoeveel praktijklesuren biedt de opleiding en vooral: welke vorm hebben deze praktijklessen? Jij hebt een beeld van hoe een praktijkles eruit hoort te zien, maar wellicht heeft het instituut daar een heel ander idee bij. En daar wil je niet achter komen terwijl je al in de schoolbanken zit. Een bona fide praktijkles is naar mijn idee: je zit met één of twee studenten aan de knoppen met de volledige, fulltime aandacht van een docent die jou direct feedback geeft en je vragen beantwoord. Maar het kan ook de vorm hebben, dat je bijvoorbeeld alleen wordt achter gelaten in de studio en dat de docent in kwestie wat anders gaat doen elders in het gebouw (..). Of dat de docent iets demonstreerd en dat de hele klas toekijkt - en deze situatie doorgaat voor jouw “praktijkles”. Krijg dus van tevoren duidelijk hoe de praktijklessen eruit zien.

TIP 6: NEGEER DE MARKETING MAAR KIJK NAAR CONCRETE INFORMATIE

Het zal je opvallen als je een website bezoekt van de gemiddelde Geluidstechnicus opleiding, hoe weinig concrete informatie er vaak op staat en hoe veel wollige “feel good” praat. Elke willekeurige opleiding kan zeggen dat zij “het beste aanbod hebben”, “dé geluidstechniek opleiding van Nederland zijn”, etc. Maak liever een eerlijke vergelijking van de volgende zaken: het exacte lesprogramma, wie zijn mijn docenten en wat is hun achtergrond, wat voor vorm hebben de praktijklessen (zie tip 5), wat zijn de leslocaties (adressen), kun je de klassikale lessen terugkijken of niet, en bovenal: is er concrete informatie te vinden waar oud studenten terecht zijn gekomen. Wat je op zal vallen of zelfs zal shockeren als je zo’n vergelijking maakt, is dat duurder lang niet altijd beter betekent bij audio opleidingen.. soms zelfs integendeel. Het principe dat duurder beter is, geldt voor veel zaken maar niet voor audio opleidingen!!

TIP 7: WORDT JE BIJ EEN GESPREK ONDER DRUK GEZET OM IN TE SCHRIJVEN?

“De deal closen” heet dat in verkooptaal. Na je op sympathieke wijze “warm gemaakt” te hebben wordt er, subtiel of minder subtiel, druk op je uitgeoefend om ter plekke in te schrijven. Hier moet je uiteraard nooit op ingaan - neem alle tijd om de opleidingen te vergelijken want de verschillen zijn enorm - deze keuze is een make it or break it voor jouw muzikale toekomst!! Eigenlijk is dit een manier van doen die de alarmbellen zouden moeten doen afgaan. Negeer verkooptrucjes als “dat de opleiding bijna vol zit” (kunstmatig schaarste creëren) of “dat je alleen vandaag korting krijgt” (kunstmatig urgentie creëren). Laat je niet bepraten of onder druk zetten en beslis pas als je alle onderwijsinstellingen die je op het oog had, bekeken hebt: je toekomst staat op het spel! Bij online inschrijving heb je overigens een wettelijke bedenktijd van twee weken, dus deze tip geldt vooral voor fysieke open dagen of gesprekken ter plaatse.

TIP 8: WIJ VAN WC-EEND ADVISEREN WC-EEND

Natuurlijk vind elke opleiding zichzelf de beste. Dat vinden wij van Sound Education ook ;) En het is logisch dat een opleiding zichzelf aanprijst en de sterke punten naar voren brengt. Als een opleiding echter weinig sterke selling points van zichzelf heeft, kan men wellicht in de verleiding komen andere opleidingen met naam en toenaam in een kwaad daglicht te stellen, subtiel of minder subtiel. Check altijd dit soort “informatie” bij het betreffende instituut zelf en laat je toekomst niet bepalen door lasterpraatjes!

TIP 9: WAT KOST DE OPLEIDING WERKELIJK?

Een ander belangrijk aspect om op te letten zijn natuurlijk de kosten. Sommige geluidstechniek opleidingen splitsen hun programma op in onderdelen, modules of vervolgopleidingen. Voor elk deel dien je dan apart te betalen. Als je dan uiteindelijk optelt wat je moet neerleggen om alle lessen te volgen die je nodig hebt dan schrik je je in sommige gevallen een hoedje. Andere opleidingen bieden één enkel totaalprogramma waarin alle onderwerpen en lessen die je nodig hebt om te slagen in de muziekindustrie al zijn inbegrepen.

TIP 10: MOND-TOT-MOND RECLAME

Heeft een kennis of vriend van je ooit een dergelijke opleiding gedaan en is hij/zij daar erg tevreden over? Vraag eens rond in je kennissenkring of iemand ervaring heeft met audio opleidingen. Dit is natuurlijk een heel mooie en objectieve bron van informatie hoe iemand een bepaalde opleiding ervaren heeft. Heeft de opleiding hem of haar ook daadwerkelijk geholpen om stappen te zetten bij de geluidstechniek ambities? Zo ja, dan is het thumbs up voor die opleiding!


APPENDIX: BELANGRIJKE INZICHTEN

INZICHT 1: DE KWALITEIT VAN DE OPLEIDING STAAT LOS VAN DE KWALITEIT VAN DE MARKETING

Marketing is in de praktijk wellicht de belangrijkste factor waarop mensen hun keuze baseren - ook als men zegt dat men “niet gevoelig” is voor marketing. Bedrijven steken niet voor niets fortuinen in advertenties, marketing bureau’s, affiliaties, branding, converterende websites etc. Marketing is bedoeld om je een goed gevoel te bezorgen over het product, zonder daarbij enige concrete informatie te geven over het product zelf. Soms geeft een instituut zelfs de marketing prioriteit boven de opleiding zelf. Andersom kan ook voor komen: een opleiding focust zich dermate op het helpen en van waarde zijn voor hun studenten dat de marketing verwaarloosd wordt. Dergelijke opleidingen draaien vaak grotendeels op mond-tot-mond reclame. Mijn conclusie na 20 jaar in dit vak: de kwaliteit van de marketing zegt helemaal niets over de waarde en kwaliteit van de opleiding zelf.

INZICHT 2: BIJ AUDIO OPLEIDINGEN BETEKENT DUURDER NIET AUTOMATISCH BETER

Wij mensen zijn gewend geraakt de waarde van iets uit te drukken in geld. Meestal klopt dit ook: een duurdere auto bijvoorbeeld zal bijna altijd beter zijn dan een beduidend goedkopere auto. Dit principe is verankert in ons wezen. Echter, bij zaken als opleidingen, online cursussen, coaching en dergelijke word soms “gebruik” gemaakt van dit principe. Ik zal een voorbeeld geven. Een bedrijfscoach vertelt een audio opleiding dat deze zijn prijs moet verdubbelen of verdriedubbelen, zonder verder iets te doen. Dit maakt de opleiding duurder dan de concurrent, waardoor mensen onbewust de perceptie hebben dat deze opleiding waardevoller is dan lager geprijsde opleidingen. En aangezien de meeste mensen helaas niet de moeite nemen concrete vergelijkingen te maken tussen opleidingen gaat men ervan uit dat de hoogst geprijsde opleiding ook wel de beste zal zijn. Tevens is er door deze prijsverhoging een enorme winstmarge en navenant marketing budget waardoor de opleiding meer kan adverteren en professioneler kan overkomen. Afhankelijk van de integriteit van de eigenaar van de opleiding, kan deze hier in mee gaan of deze handelswijze laken. Conclusie: de prijs van een audio opleiding is geen indicatie voor de waarde en kwaliteit ervan! Als je de moeite wilt nemen de opleidingen te vergelijken op basis van concrete informatie (zoals de resultaten die oud studenten boeken) en je zet de lesprijs er vervolgens achter, zul je een aantal schokkende ontdekkingen doen! Neem die moeite, je toekomst staat op het spel.

EPILOOG

Bedankt dat je erbij bent gebleven tot het einde van dit blog, hopelijk heb je er iets aan gehad. Ik moedig altijd aan, de diverse opleidingen te vergelijken vóór je ergens intekent. Met name op het gebied van de resultaten die studenten met een bepaalde opleiding boeken, bestaan er bizar grote verschillen tussen met name de aanbieders van parttime opleidingen. Laat je toekomst dus niet van het toeval afhangen, want deze keuze is letterlijk een “make it or break it” voor je muzikale toekomst - dit kan je leven een compleet andere wending geven. Of - afhankelijk van je keuze - niet.. Een grote denkfout in deze is: “ik betaal een hoop geld, dus het zal wel in orde wezen allemaal”. Een andere klassieke denkfout is je hele keuze baseren op het “goede gevoel” wat je hebt overgehouden na één enkel gesprek bij een instituut met nauwelijks enige concrete info.

Mocht je interesse hebben het aanbod van Sound Education te vergelijken met andere Geluidstechniek opleidingen, dan kun hier de concrete informatie over onze opleiding vinden:

EENMALIG: GRATIS PARTTIME BEROEPSOPLEIDING GELUIDSTECHNICUS VAN ÉÉN JAAR

Als je dit leest, zal je eerste reactie waarschijnlijk zijn “gratis, dat kan nooit wat wezen. Sound Education moet wel erg wanhopig zijn om een opleiding gratis aan te bieden”. Wij zijn altijd tegenstander geweest van exorbitante prijzen en winstmarges. Nu stelt het STAP budget ons in staat een kosteloze beroepsopleiding aan te bieden, zodat letterlijk iedereen de kans gegeven wordt hun leven een andere wending te geven. Ironisch genoeg kent deze gratis opleiding met afstand het hoogste aantal succesvolle oud studenten van alle parttime audio opleidingen in Nederland - vergelijk onze kosteloze optie gerust met opleidingen die vele duizenden euro’s kosten. STAP korting gaat helaas afgeschaft worden dus zodra Klas E23 is volgeboekt, zullen we dit aanbod nooit meer kunnen herhalen.

Deze checklist is je aangeboden door Sound Education. Op onze website kun je les-voor-les het complete programma inzien, alle 52 docenten en hun CV, de 44 leslocaties, alle lesmaterialen evenals een referentie sectie van succesvolle oud studenten.

Regelmatig zijn er open dagen, maar mocht je op dit moment al een vraag hebben, aarzel niet ons te bellen 06-16112911 of te mailen via info@soundeducation.nl.

Sound Education is een parttime beroepsopleiding tot Music Producer / Geluidstechnicus te Utrecht. Maar ook als je in Groningen of Limburg woont, kun je meedoen aan ons programma omdat we, naast onze online faciliteiten, samenwerken met 44 commerciële studio’s door het hele land, waarbij je les krijgt van de studio eigenaar zelf.