Neem contact op met sound education

Heb je een vraag? Stel hem hier, je krijgt snel antwoord.

 

312 Ibisdreef
Utrecht, UT, 3564 RM
Netherlands

030-262 5395

Sound Education is een opleiding tot geluidstechnicus en proudcer. Je krijgt les van meer dan 25 vakspecialisten.

ni_vintage-compressors.jpg

Dynamics

Op deze pagina vind je een aantal opdrachten om de dynamic processors te oefenen.

Noise Gate & expander

Opdracht 1 - verwijderen van overspraak

Hoewel we later zullen zien, dat we met een Gate verrassend veel creatieve effecten kunnen bereiken, beginnen we met de basis van de Gate: het verwijderen van "overspraak".

Importeer het file "Rack Tom 1". Plaats je Gate plugin op de insert van het kanaal en stel het als volgt in:

- allereerst de treshold goed instellen zodat alleen de rack tom 1 boven de treshold komt en de gate opent. Dus zodra je alleen de deze tom hoort doorkomen, staat de treshold goed (ook al klinkt deze op dit moment nog erg kortaf..).

- met hold en release knoppen echter kunnen we de tom uit laten klinken zonder dat er weer al te veel overspraak bij komt.

 Met de kick en de snare track kun je hetzelfde doen. Overspraak weghalen, zonder dat je de klank geweld aandoet. Je gaat dus niet de klank afknijpen, in een poging alle overspraak maar weg te kunnen halen.

Opdracht 2 - Drumloop met expander

Deze file werd met teveel reverb aangeleverd waardoor de mix wat rommelig werd. De losse sporen waren niet beschikbaar, dus uiteindelijk hebben we de track wat netter/strakker gemaakt met de expander (in dit geval de Gate van Fabfilter, maar door de ratio op 4:1 te zetten, wordt dit een expander) Speel vooral ook een beetje met de Threshold en luister dan goed wat er dan met de zachtere signalen gebeurt, zoals de hihatt. Wat gebeurt er als je de release heel kort of heel lang zet? 

Je vindt de gebruikte settings in de map.

Opdracht 3 - Metal gitaar met gate

Voor een strakke gitaarsound kan het soms nodig zijn om de noise rond de aanslagen te verwijderen. In deze opdracht vind je een gitaar take die is opgenomen met (te) veel effecten en noise. Aan jou de taak om de noise te verwijderen en een strakke take over te houden.

Opdracht 4 - Gaten of liever handmatig editen?

Het volgende voorbeeld geeft aan dat het gebruik van een gate of expander niet altijd even goed werkt. Je hoort in het voorbeeld MET gate als je goed luistert dat sommige letters een beetje verdwijnen. Veel engineers zullen er bij een vocal track voor kiezen de eventuele noise en andere bijgeluiden handmatig weg te knippen; Dit geeft zeker bij vocals vaak een beter resultaat. Vocals zijn erg onregelmatig en daarom moeilijk te gaten.

Probeer de vocal uit het mapje maar eens beter te gaten dat het voorbeeld dat erbij zit!

Opdracht 5 - Creatief met Noise Gate (en side-chain)

Dit is een leuke creatieve toepassing van de noise gate, waarbij een drumloop de side-chain/key input van een noise gate triggered. De noise gate staat in dit geval op een hele simpele synth. Zie tekst file voor toelichting.


Compressie

Opdracht 1 - diverse files

Voordat we gaan kijken naar geavanceerdere technieken zoals parallel compressen en frequentie afhankelijke compressie is het eerst noodzakelijk dat je precies weet welke knop wat doet. In de volgende opdracht vind je een aantal file waarop je dit kan oefenen. In de tekst file staat een toelichting.

 

opdracht 2 - Compressie visualiseren

Om te visualiseren wat de compressor nu precies doet zijn de volgende files erg handig. In het mapje vind je 4 files met noise. De eerste file heeft geen compressie, de andere 3 wel. Kijk goed naar de wave files. Wat op  zou moeten vallen is dat een langere attack setting op de compressor leidt tot een hogere transient/meer aanslag/meer attack, oftewel de piek van het geluid wordt in verhouding luider. Een kortere release leidt echter tot meer sustain/detail/galm etc. oftewel; de staart van het geluid wordt luider. 

opdracht 3 - praktische voorbeelden

In de volgende map vind je een aantal praktische toepassingen van compressie. Probeer telkens het voorbeeld na te maken met behulp van een compressor. De oplossingen vind je in dezelfde map.


De-esser

De de-esser compressed alleen een bepaald frequentiegebied; het gebied waar de S, T, K en soortgelijke schelle klanken zitten. De de-esser wordt echter niet alleen op vocals gebruikt, maar kan van pas komen op alle sporen die te schel klinken. De de-esser is in sommige gevallen wat subtieler en/of efficienter dan een gewone EQ.

Toelichting vind je in de download.


Parallel compressen 

Dit is toch wel de meest gebruikte truc om tracks die net wat missen een stuk vetter te laten klinken. De originele track wordt op de normale manier gemixt, vervolgens gedupliceerd (dit kan ook via een send naar een aux/fx track of een group track) waarna het duplicaat (de parallelle track) zwaar gecompressed wordt (je mag natuurlijk ook andere effecten toepassen, zoals filters, EQ, distortion etc.)

In de map vind je een aantal voorbeelden. Je vindt telkens een file ZONDER compressie. Deze kan je zelf dupliceren en compressen. Daarnaast vind je de drumploop MET parallelle compressie. Deze probeer je na te maken. En we hebben de duplicaat track met compressie toegevoegd, zodat je een idee hebt hoe deze SOLO klinkt.

Bij het laatste voorbeeld staat er op de parallel track een compressor, EQ EN delay, en is de track iets naar links gepanned. 

 

Side-chain compressie

Youtube heeft zo zijn nadelen, want als je tegenwoordig iemand vraagt: "wat is compressie?" dan is het antwoord vaak: "Iets met side-chainen??" Het is echter niet meer dan een handig trucje om een spoor beter naar voren te laten komen of je hele track bijvoorbeeld wat te laten "bouncen". Tegenwoordig kan je min of meer hetzelfde effect bereiken met plug-ins als LFO tool of Volumeshaper, maar de side-chain blijft wat flexibeler, omdat je met wat meer controls kan spelen zoals de attack en release van de compressor. Zie tekst file voor toelichting.